Trudno wyobrazić sobie samochód bez systemu alarmowego. Okazja czyni złodzieja. Chociaż współcześni „fachowcy” dobrze radzą sobie z nawet najbardziej złożonymi zabezpieczeniami, nie warto ułatwiać im zadania. Co trzeba wiedzieć o systemach alarmowych? Jak w inny sposób można dodatkowo zabezpieczyć samochód przed kradzieżą?
Klasy alarmów samochodowych
Współczesne alarmy samochodowe składają się z licznych czujników, które tworzą system wraz z zaprogramowanym procesorem. To właśnie on odbiera sygnały dochodzące z czujników i w razie potrzeby uruchamia alarm. Odpowiednie umiejscowienie czujników decyduje o prawidłowym działaniu alarmu – wówczas uruchomi się on, gdy ktoś próbuje włamać się do auta, ale pozostanie obojętny na przykład na delikatne dotknięcie karoserii. W przeciwnym razie system mógłby się uruchamiać w przypadkowych sytuacjach – na przykład gdy na samochód łagodnie opadnie jesienny liść.
Systemy alarmów samochodowych możemy ze względu na sposób reakcji podzielić na:
- pasywne – w razie potrzeby aktywują sygnał dźwiękowy i opcjonalnie świetlny, który natychmiast poinformuję kierowcę o zdarzeniu, a jednocześnie odstraszy złodzieja,
- aktywne – uruchamiające szereg zabezpieczeń, na przykład zablokowanie kierownicy, kół lub rozrusznika, a przy tym powiadomi właściciela, albo służby bezpieczeństwa.
Alarmy samochodowe dzielą się dodatkowo na:
- pilotowe – sterowanie odbywa się za pomocą pilota,
- bezpilotowe – do obsługi wystarczy kluczyk.
Jeśli chodzi o funkcjonalność i skuteczność w najróżniejszych sytuacjach, alarmy samochodowe dzielą się na 4 klasy.
- Klasa popularna – system wyposażony w czujniki otwarcia drzwi oraz klapy i syrenę alarmową.
- Klasa standardowa – jest dodatkowo wyposażone w pilota ze zmiennym kodem, aby złodzieje nie mogli złamać szyfru. Alarmy tego typu często mają jeszcze dodatkową funkcję w postaci blokady obwodu silnika.
- Klasa profesjonalna – systemy odporne na uszkodzenia i posiadające własne zasilanie, a więc działające nawet po odłączeniu akumulatora. Zwykle są wyposażone w dwie blokady obwodów elektrycznych oraz przynajmniej dwa czujniki.
- Klasa ekstra – tego rodzaju systemy są wzbogacone między innymi o czujnik położenia samochodu, powiadomienia GSM o ewentualnym włamaniu lub moduł GPS i przed wypuszczeniem na rynek przechodzą co najmniej roczne testy skuteczności.
Dodatkowe zabezpieczenia samochodu przed kradzieżą
Oprócz systemów alarmowych kierowcy mogą stosować dodatkowe zabezpieczenia. Klasycznym przykładem jest immobilizer, czyli urządzenie, które uniemożliwia uruchomienie silnika bez umieszczenia kluczyka w stacyjce. Skorzystać można również z blokad kierownicy, sprzęgła czy skrzyni biegów działających w sposób mechaniczny. Z kolei blokada uruchomienie silnika opiera się na przycisku umieszczonym w niezbyt widocznym i mało intuicyjnym dla złodzieja miejscu.
Alarm samochodowy a ubezpieczenie Autocasco
Sprawni złodzieje potrafią jednak poradzić sobie z nawet najbardziej rozbudowanymi zabezpieczeniami, zwłaszcza, gdy dysponują większą ilością czasu. Z tego względu właściciele aut prezentujących znaczną wartość powinni pomyśleć o ubezpieczeniu Autocasco. Polisa wbrew pozorom nie musi być droga, jeżeli skorzysta się z popularnej wyszukiwarki ubezpieczeniowej, na przykład KioskPolis.pl. W ten sposób można zestawić ze sobą wiele ofert i kupić ubezpieczenie w kilku prostych krokach.
Posiadacze ubezpieczenia Autocasco i autoalarmów oraz innych zabezpieczeń powinni pamiętać o warunkach ubezpieczenia towarzyszących umowie. Polisa Autocasco zadziała tylko w przypadku, gdy auto zostało prawidłowo zabezpieczone przed złodziejami.