Zanim zaczniesz wprowadzać na rynek jakikolwiek produkt lub usługę, musisz zastanowić się, kto jest jej adresatem? Wyobraź sobie idealnego odbiorcę – klienta, który najbardziej będzie potrzebował Twojego produktu lub usługi. To właśnie jest persona marketingowa. Jak ją znaleźć? Kto może stać się klientem idealnym? Przygotowaliśmy krótką analizę, która pomoże Ci w stworzeniu persony marketingowej dla Twoich działań biznesowych!
Persona marketingowa – czyli kto?
Jeśli dopiero wprowadzasz na rynek produkt lub usługę, personę możesz określić w oparciu o własne wyobrażenie. Jeśli już działasz w branży, a dotychczas nie wykreowałeś wizerunku klienta idealnego, wykorzystaj dane analityczne na temat klientów. Celem jest odkrycie potrzeb, zainteresowań, ale też miejsca, w którym można dotrzeć do klienta i wejść z nim w interakcję. Łatwiej opracujesz strategię marketingową, jeśli będziesz wiedzieć, że Twoim targetem jest kobieta w wieku 25 lat, która lubi uprawiać jogę, niż jeśli nie będziesz wiedzieć nic na temat potencjalnego odbiorcy swoich produktów i usług. Na stworzenie persony należy poświęcić sporo czasu i uwagi, ponieważ choć z pozoru to tylko jedna osoba, to jednak reprezentuje ona całą grupę potencjalnych odbiorców. Ma to znaczenie, zarówno jeśli chodzi o prowadzenie social media, jak i wdrażanie innych działań promocyjnych.
Jak znaleźć klienta idealnego?
Persona w marketingu to nic innego, jak wzorowa osoba, należąca do Twojej grupy docelowej. Analizując całą grupę odbiorców, wybierasz jednego klienta, który najchętniej sięgnie po Twój produkt lub skorzysta z Twoich usług. Istnieje kilka podstawowych pytań, na które musisz sobie odpowiedzieć, by przygotować dobrą personę marketingową.
- Nadaj imię i nazwisko swojej personie – takie uosobienie ożywi klienta i sprawi, że łatwiej będzie Ci wykreować jej wizerunek i zbadać potrzeby.
- Cechy demograficzne – ma to na celu nakreślenie cech osoby, które mogłaby zostać Twoim klientem idealnym. Zamiast ustalać przedział wiekowy, wybierz jej konkretny wiek. Wskaż płeć, miejsce zamieszkania.
- Wykształcenie, stanowisko – jaką szkołę ukończyła persona? Gdzie pracuje? Jaki jest zakres jej obowiązków?
- Jakim językiem posługuje się Twoja persona marketingowa? – Wpływ na to będzie miało wiele czynników m.in. branża, w jakiej pracuje, ale i wykształcenie, miejscowość zamieszkania, wiek, zainteresowania.
- Jak wygląda typowy dzień persony? – Jakie ma rytuały, co robi w określonych porach dnia, czym się przemieszcza, jak często spotyka się ze znajomymi i rodziną.
- Jakie problemy i obawy na Twoja persona? – Twój idealny klient na pewno ma swoje trudności i problemy. Zastanów się, czy Twoja oferta jest w stanie je rozwiązać. Pomoże to we wskazywaniu atutów oferty i przedstawianiu korzyści, jakie klient osiągnie.
Jak persona marketingowa może pomóc w rozwoju biznesu?
Tworząc treści marketingowe, najlepiej od razu myśleć o tym, kto ma być ich odbiorcą. Pozwoli to na docieranie do tych klientów, którzy faktycznie mogą być zainteresowani Twoją ofertą – bez przepalania budżetu na nieefektywne działania. Na przykład influencer będzie świetnym wyborem, jeśli wprowadzasz na rynek nowe maty do jogi, a Twoja persona marketingowa to Kasia Nowak, 28 lat, mieszkająca w Poznaniu, pracjąca jako project menager w korporacji, interesująca się jogą i zdrowym odżywianiem, prowadząca aktywnie konta w social mediach. Z kolei kampania na LinkedInie lepiej sprawdzi się, jeśli prowadzisz firmę transportową i szukasz kontrahentów, a Twoją personą marketingową jest Jan Nowicki, lat 48, mieszkający w Katowicach, prowadzący własny biznes, zatrudniający wielu pracowników, lubiący zagraniczne podróże i uprawiający squasha. Wybór persony, czyli klienta idealnego, pomoże Ci w wyznaczeniu kierunku, w jakim warto podążać, by realizować cele marketingowe!