Urzywanie Corw Web Vitals na laptopie

Co warto wiedzieć o Core Web Vitals?

Zastanawiasz się, jak zwiększyć wydajność Twojej strony www? W poniższym wpisie znajdziesz wskaźniki, które są normą, pozwalającą na testy wydajności. Dodatkowo znajdziesz odpowiedź na pytania, jakie metody weryfikacji stosować.

Zastosowanie tych metod i testów ma pomóc w zwiększeniu sprzedaży.

Czym jest Core Web Vitals?

Core Web Vitals są to wskaźniki, które określają szybkość oraz wydajność stron www. To podstawa podczas tworzenia jakościowych stron, wygodnych dla użytkowników i dostosowanych do różnego typu urządzeń.

Core Web Vitals to zestaw czynników, których znaczenie wzrosło pod koniec sierpnia 2021 roku, poprzez aktualizację dotyczącą Page Experience Signals.

Co jest zatem najważniejsze przy badaniu wydajności? Są to: Webvitals – nowe czynniki, istotne oprócz RWD, bezpieczeństwa, szyfrowanego połączenia oraz braku „inwazyjnych” reklam na stronie. Od tego roku to podstawowe parametry, których dopracowanie zmienia wydajność stron internetowych.

Jeżeli strona jest niezoptymalizowana to działa niezwykle wolno, doładowuje się nieregularnie i sumarycznie powoduje frustrację u użytkowników. Parametry, które mogą na to wpływać to: rozmiar dodawanych grafik, animacji czy po prostu rozwlekły kod stron i podstron.

Podstawowe wskaźniki oceniające wydajność stron

Aby skupić się na mierzeniu wydajności konieczne jest zastosowanie wskaźników. Można je podzielić na dwie części:

  • dane laboratoryjne- pomiary przeprowadza się za pomocą specjalnie przeznaczonych do tego narzędzi. Lab data zawierają informacje dotyczące doświadczeń potencjalnego internauty ze stroną.
  • dane zgromadzone (field data) – dane pochodzą od realnych wizyt użytkowników, którzy korzystają z przeglądarki Chrome. Dzięki danym określa się średnią web core vitals z ostatnich 28 dni, które pochodzą z raportu Chrome User Experience Report.

Metody weryfikacji wskazujące, jaka jest rzeczywista wydajność

Do badania wydajności warto zastosować kilka metod.

  • LCP (Largest Contentful Paint) – największe wyrenderowanie treści. LCP jest metryką, która pokazuje szybkość ładowania serwisu. Mierzy się ją jako czas potrzebny przeglądarce do załadowania największego elementu na stronie
  • FID (First Input Delay) – jest opóźnieniem przy pierwszym działaniu. FID jest metryką, która wskazuje na interaktywność serwisów. To czas liczony od momentu rozpoczęcia ładowania strony do czasu, w którym strona będzie w pełni interaktywna.
  • CLS (Cumulative Layout Shift) – jest metryką, która mierzy stabilność wizualną układu strony. Jest liczona jako suma przesunięć, które są widoczne podczas ładowania strony. W jej skład wchodzą przesunięcia nieoczekiwane, czyli te niezwiązane z interakcją ze strony użytkownika. Istotnym faktem jest, że wyskakujące pop-upy nie są liczone w ramach wskaźnika CLS.
  • TTFB (Time to First Byte) – jest wartością mierzoną jako czas odpowiedzi serwera, od momentu wysłania zapytania do odebrania przez użytkownika pierwszego bajtu odpowiedzi.
  • FCP (First Contentful Paint) – to wskaźnik mierzący, ile czasu zajmuje przeglądarce załadowanie pierwszego contentu na stronie (treści, obrazka lub wideo).
  • TTI (Time to Interactive) – jest wskaźnikiem , którzy mierzy, ile czasu upływa od załadowania strony do momentu uzyskania opcji wprowadzenia danych w serwisie.
  • TBT (Total Blocking Time) – to metryka, która mierzy, ile czasu upływa pomiędzy załadowaniem pierwszej treści na stronie (FCP), a uzyskaniem opcji wprowadzenia danych (TTI).

Słyszeliście kiedyś o opisanych powyżej wskaźnikach?

About the author

Redakcja

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.