Kobieta w firmie pracuje jako headhunter

Jak wygląda codzienna praca headhuntera?

Artykuł partnera.

Headhunter to osoba, która zawodowo zajmuje się aktywnym rekrutowaniem pracowników dla firm zlecających jej to zadanie. Zapotrzebowanie na takie usługi stale rośnie, więc i headhunterów szybko przybywa – a ci najlepsi, pracujący dla renomowanych agencji rekrutacyjnych, są na wagę złota. Na czym polega ich codzienna praca, jakimi cechami powinni się odznaczać i kiedy warto skorzystać z usług profesjonalnego łowcy głów?

Polowanie na… specjalistów, czyli praca headhuntera od kuchni

Zasadniczym zadaniem headhuntera jest znalezienie idealnego pracownika na konkretne stanowisko w danej firmie. Tym, co odróżnia go od zwykłego rekrutera, jest sposób działania. Łowcy głów rzadko zamieszczają ogłoszenia z ofertą pracy – ich praca polega na dotarciu do potencjalnych kandydatów i przekonaniu ich, że warto wziąć udział w procesie rekrutacji, nawet jeśli aktualnie nie szukają pracy i są zadowoleni z obecnej posady.

Jak przebiega proces „polowania” na specjalistów? Zapytaliśmy o to w agencji rekrutacyjnej Verita HR w Warszawie:
Proces pozyskiwanie pracowników przez headhuntera składa się z kilku etapów. Pierwszym, być może najważniejszym, jest szczegółowy wywiad z klientem i ustalenie, jakiego dokładnie pracownika szuka. Im więcej informacji uda się zebrać na tym etapie, tym większa szansa, że znalezieni kandydaci będą idealnie wpisywać się w wymagania nowego pracodawcy. Później headhunter wstępnie typuje kandydatów, korzystając często ze swoich baz danych, i kontaktuje się z nimi, przedstawiając ofertę pracy tak, by zachęcić do rozważenia propozycji i zmiany pracy. Gdy to osiągnie, pozostaje negocjowanie warunków umowy.

Zadanie wykonywane przez łowców głów

Codzienne obowiązki łowcy głów obejmują zatem rozmowy z firmami-klientami, tworzenie profili idealnych pracowników, nawiązywanie kontaktów z użyciem wszystkich dostępnych kanałów, w tym mediów społecznościowych, stałą aktualizację i rozbudowę baz danych, podtrzymywanie relacji z kandydatami, których (jeszcze) nie udało się pozyskać, i monitorowanie ich statusu na rynku pracy, negocjacje z kandydatami oraz pracodawcami, śledzenie informacji z różnych sektorów, w tym obowiązujących stawek, bonusów. Ważnym zadaniem headhunterów jest również branding pracodawców, czyli przedstawienie ich w korzystnym dla potencjalnych pracowników świetle.

Jak widać, praca headhuntera do nudnych nie należy. Codziennie mierzy się on z nowymi wyzwaniami, a by im sprostać, musi w pełni się zaangażować. Cechy niezbędne w tej branży to proaktywność, łatwość w nawiązywaniu kontaktów, samodzielność w podejmowaniu decyzji i postawa wzbudzająca zaufanie. Dobry łowca głów dysponuje umiejętnościami dobrego handlowca (korzystne przedstawianie ofert i motywowanie do podjęcia pracy) oraz psychologa, który potrafi ocenić ludzi i wyselekcjonować osoby o pożądanych kompetencjach, a następnie skutecznie przekonać je, że nowa posada to krok w dobrym kierunku.

Dlaczego coraz więcej firm korzysta z usług headhunterów?

Jeszcze do niedawna usługi headhunterów zarezerwowane były głównie dla firm poszukujących specjalistów wysokiej klasy, których najtrudniej znaleźć. Obecnie łowcom głów coraz częściej zleca się znalezienie programistów, menadżerów, handlowców czy projektantów. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – kompetentny pracownik jest nieoceniony, to najlepsza inwestycja w rozwój firmy przynosząca realne zyski w długoterminowej perspektywie. Warto więc zrobić wszystko, by zwiększyć szanse na zatrudnienie idealnej osoby na dane stanowisko – nawet jeśli dzisiaj pracuje dla konkurencji i wydaje się nieosiągalna. Profesjonalny headhunter sprawia, że niemożliwe staje się możliwe.

About the author

Redakcja

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.